مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن تشریح کرد

ریل گذاری برای حضور فعال در بازار سرمایه

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن عوامل موثر در بازار سرمایه را ارزیابی و ابزارها و سیاست های جدید کارگزاری این بانک را برای حضور فعال در این بازار تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل گروه مالی بانک مسکن و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، محمد مهدی بحرالعلوم، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در گفتگو با -هیبنا، چشم انداز بازار سرمایه را تابع عوامل کمی اقتصادی به خصوص نرخ ارز و نرخ بهره عنوان کرد و در ادامه گفت: در هفته های گذشته شاهد دستورالعمل ها و ابلاغیه های بانک مرکزی در مورد نرخ ارز بوده ایم. طبیعتا شرایط جاری بازار نشان می دهد که نرخ بهره و دلار 4200 تومانی که بانک مرکزی اعلام کرده است، نرخ تعادلی مورد نظر در بازار نیست. در نتیجه باید دید نرخ تعادلی که برای ارز در بازارهای مالی رقم می خورد چه نرخی است تا بتوان براساس آن EPS و سودآوری شرکت ها بورسی را پیش بینی کرد. او در ادامه صحبت های خود به وابستگی شرکت های بورسی به نرخ ارز اشاره کرد و افزود: سودآوری بیش از 70 درصد از شرکت های پذیرفته شده در بورس تحت تاثیر نرخ ارز است بنابراین چشم انداز بازار سرمایه بستگی به نرخ ارز دارد. به عنوان مثال با معاملات انجام شده بورس کالا در هفته های گذشته با نرخ ارز 4200 تومانی، قیمت های پایه محصولات مشخص شد. اما تقاضا به حدی بود که سقف قیمتی ده درصد رشد نسبت به قیمت پایه برای اکثر محصولات پتروشیمی در بورس کالا رقم خورد. این نشان دهنده این است که چشم انداز بازار از نرخ 4200 تومانی بالاتر است.
بحرالعلوم در ادامه صحبت های خود به دومین عامل مهم در پیش بینی وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نرخ سود بانکی متاثر از نرخ اوراق 20 درصدی و گواهی سپرده های 20 درصدی ارائه شده توسط بانک مرکزی است و با اینکه پیش از این، شورای پول و اعتبار در مصوبه خود نرخ سود سپرده بانکی را 15 درصد تعیین کرده بود، با شرایط جدید، برخی از بانک ها و شبکه بانکی نرخ سودشورای پول و اعتبار را رعایت نمی کنند. در نتیجه باید دید نرخ بهره تعادلی در آینده به چه سمتی حرکت خواهد کرد، آیا به سمت نرخ 20 درصد اوراق و گواهی سپرده های منتشر شده میل می کند یا با سیاست های نظارتی بانک مرکزی مجددا به سمت سپرده های با نرخ 15 درصد حرکت خواهد کرد؟
مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن در مورد شوک های خارجی که بازار سرمایه را متاثر می کند نیز به موضوع برجام و تعیین تکلیف آن در اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: ارزیابی اکثر تحلیلگران بازار بر این است که با دادن یک سری امتیازات موازی که توسط اتحادیه اروپا داده می شود احتمالا نفس برجام باقی بماند.
وی پس از تشریح عوامل داخلی و خارجی محرک بازار سرمایه پیش بینی کرد که اگر اتفاق خاصی در حوزه برجام رخ ندهد، می توان انتظار داشت که بازار سرمایه به رغم فشارهایی که به دلیل قیمت دلار و شرایط نرخ بهره دارد، بتواند یکی از بازارهای پر بازده در میان مدت باشد. او در ادامه افزود: در صورت افزایش نظارت بانک مرکزی بر روی ارز عملا سفته بازی در حوزه ارز و طلا به عنوان بازارهای جایگزین و موازی بازار سرمایه کمرنگ خواهد شد و طبیعتا می توان انتظار داشت که فعالان بازار سرمایه مجددا به سرمایه گذاری در بازار سهام متمایل شوند و بازار از شرایط رکودی که در آن حاکم است خارج شود.
محمد مهدی بحرالعلوم در پاسخ به این سوال که چه ابزارهایی در کارگزاری بانک مسکن برای جذب نقدینگی وجود دارد گفت:کارگزاریبانک مسکن یک کارگزاری صرف نیست بلکه به دلیل در اختیار داشتن مدیریت 15 هزار میلیارد تومان از منابع بانک در قالب صندوق «ره آورد آباد مسکن» عملا یک شرکت سرمایه گذاری بزرگ در دل کارگزاری دارد. علاوه براین، به پشتوانه این منابع تامین مالی، در شرکت های بزرگ سرمایه گذاری کرده است.
مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن به دستاورد های این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اسفند ماه سال گذشته به پشتوانه در اختیار داشتن صندوق، ابزارهای قابل توجهی از وزارت اقتصاد در حوزه اوراق به خود اختصاص داده و سهم بازار از حجم معاملات را توسعه داده ایم. او ابراز امیدواری کرد که در سال جاری به لحاظ سودآوری عملیاتی و سهم بازار رکورد تاریخی از کارگزاری بانک مسکن ثبت شود.
بحرالعلوم در ادامه به خدماتی که هم اکنون کارگزاری بانک مسکن می تواند به مشتریان خود ارائه دهد اشاره کرد و گفت: در حوزه تمام بازارهای مالی مختلف از جمله بازار سکه در قالب معاملات آتی، در حوزه املاک و مستغلات در حوزه صندوق زمین و ساختمان و تامین مالی کسب و کارها در قالب انتشار ابزارهای مالی نوین و حوزه طلا را در بازار سرمایه را کاملا می توانیم در کارگزاری بانک مسکن پوشش دهیم.

گالری عکس

:لیست آلبوم ها

باشگاه مخاطبان