افتتاح راه‌آهن دو خطه تهران- کرج تا پایان امسال/ میانه- بستان‌آباد را مرداد 98 تحویل می‌دهیم

مدیرعامل شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن با بیان اینکه دو خطه تهران- کرج در صورت تامین اعتبار 50 میلیارد تومانی تا پایان امسال افتتاح می‌شود، گفت:‌ خط آهن میانه- بستان‌آباد مرداد امسال تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابراهیم محمدی امروز در نشست خبری حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: پروژه دو خطه ریلی تهران- کرج از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و در صورت تامین مالی به موقع تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه معارضان این پروژه رفع شده است، اضافه کرد: برای تکمیل این دو خطه 50 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
* افتتاح خط آهن میانه- بستان‌آباد تا پایان مرداد امسال
مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن اظهار داشت: خط آهن میانه- بستان آباد از دیگر پروژه‌هایی است که در حال اجرا است و تا پایان مرداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد. محمدی اضافه کرد: از 20 فروردین 98 روزانه دو رام قطار 20 واگنه در این پروژه بالاست‌ریزی داشته‌ایم. این خط آهن 134 کیلومتر است که 70 درصد بالاست ریزی قشر دوم آن انجام شده است. وی افزود:‌ جلسات مربوط به این پروژه به صورت میدانی در محل پروژه به صورت هفتگی با حضور معاون شرکت ساخت و معاون راه‌آهن برگزار می‌شود. مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن ادامه داد: از اسفند 97 روزانه بیش از 54 بند جوش در خطوط ریلی داشته‌ایم و در این پروژه همزمان با بالاست ریزی و جوشکاری نصب خطوط فرعی هم انجام می‌شود.
* تحویل موقت خط آهن خواف- هرات
محمدی گفت: در پروژه خط آهن خواف- هرات تحویل موقت انجام شد و بخش داخل کشور تحویل شد، اما این پروژه مشکل تامین سوزن دارد که مذاکراتی را برای تامین سوزن ریل با تراورس داشته‌ایم. وی ادامه داد:‌ در همین پروژه ایستگاه راه‌آهن شمع‌تیغ را اجرا می‌کنیم که البته با سرعت کمتری پیش می‌رود. به هر حال پروژه در تامین مالی مشکل دارد. پس از مرز ایران بالاست ریزی را انجام دادیم و تامین بالاست این خط آهن در افغانستان توسط ما انجام می‌شود.
* ورود به حمل بار و اجاره ماشین‌آلات
مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن گفت:‌تلاش کرده‌ایم با تغییر پارادایم وارد حمل بار هم شویم. سال گذشته در کنار بالاست کلیندر و گندله حمل کردیم و در حال حاضر هم کنستانتره از جلال‌آباد به بندرعباس می‌بریم. محمدی با بیان اینکه مجوز حمل و نقل بار داریم گفت:‌500 دستگاه واگن در ناوگان داریم که 430 دستگاه واگن آماده به کار است که از این رقم 300 دستگاه واگن در اختیار راه‌آهن است، اما بدون قرارداد حمل می‌کنیم و همین ما را ضعیف کرده است. انتظار داریم این قرارداد نهایی شود. وی افزود:‌ همچنین بالاست راه‌آهن قزوین- رشت را هم جابه جا کردیم. مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن گفت:‌ از بهمن 97 هیچ  ماشین‌آلاتی اجاره نکردیم، بلکه ادوات و ماشین‌آلات به شهرداری اجاره دادیم.
* انعقاد قرارداد تامین بالاست در خط آهن میانه- بستان‌آباد- مراغه به ارزش 20 میلیارد تومان
محمدی اظهار داشت: معادن بالاست ما فعال است،‌ معدن انجیلاوند در شهرستان قم،‌ معدن بالاست شهریار و معدن خراسان فعال است. وی بیان کرد:‌ قرارداد تامین بالاست خط آهن میانه- بستان‌آباد- مراغه به ارزش 20 میلیارد تومان هم به زودی با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل فعال می‌شوند.
* مشکلات اسناد خزانه
مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن با بیان اینکه اسناد خزانه یکی از چالش‌های شرکت‌های عمرانی است، گفت:‌ نرخ تنزیل این اسناد برای شرکت‌ها چالش‌آفرین است. محمدی افزود:‌ ما 5 میلیارد تومان اوراق از راه‌آهن در بهمن 97 دریافت کردیم، اما بانک ملت اعلام می‌کند، این اوراق تامین اعتبار نشده است.

اخبار مرتبط


باشگاه مخاطبان