انتشار 10 هزار میلیارد ریال اوراق رهنی توسط شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن

به گزارش روابط عمومی گروه مالی بانک مسکن، دومین مرحله انتشار اوراق رهنی بانک مسکن به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال توسط شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن با موفقیت در فرابورس انجام گرفت. متعهد پذیره­‌نویس، بازارگردان و مشاور عرضه این اوراق شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن می‌­باشد.
ارزش اسمی هر ورقه 1 میلیون ریال با سررسید 2 ساله و سود سالانه 16 درصد است که در مواعد ۳ ماهه به سرمایه­‌گذاران پرداخت می­‌گردد. این اوراق به پشتوانه ۱۳۷ هزار فقره تسهیلات بانک مسکن منتشر گردیده و منابع حاصل از فروش اوراق نیز صرف اعطای تسهیلات جدید توسط بانک مسکن می­‌گردد.
گفتنی است سری اول اوراق رهنی بانک مسکن به میزان 3 هزار میلیارد ریال در 13 تیر ماه سال 1395 توسط شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن منتشر شد و با انتشار این اوراق و قابلیت معامله آن در فرابورس، بازار رهن ثانویه در نظام تامین مالی مسکن ایران تاسیس گردید.
بازار رهن ثانویه و اوراق رهنی یک مدل تجربه شده موفق در کشورهای توسعه یافته برای تامین و تقویت منابع مورد نیاز بانک‌­های پرداخت کننده تسهیلات خرید مسکن است. در قالب این بازار، بانک یا موسسات مالی فعال در حوزه تسهیلات مسکن، به پشتوانه تسهیلات پرداخت شده به خریداران خانه، اوراق رهنی منتشر و با فروش آن در بازار سرمایه به «منابع نقد» دسترسی پیدا می­‌کنند. با توجه به اینکه تسهیلات خرید مسکن از نوع تسهیلات بلندمدت است در نتیجه همواره بانک­‌های پرداخت­‌کننده این گونه تسهیلات با چالش کمبود منابع برای پرداخت تسهیلات جدید به متقاضیان مسکن روبرو هستند. در ایران نیز این چالش به ویژه برای بانک مسکن که طی سال­‌های اخیر در طرح­‌های ملی تامین و ساخت مسکن ارزان، نقش محوری ایفا کرده و همزمان، برای خانه­‌دار شدن اقشار مختلف جامعه، تسهیلات خرید مسکن به اشکال مختلف (باسپرده و بدون سپرده) پرداخت کرده است، چند برابر بوده است. اوراق رهنی، مدت زمان دسترسی بانک به کل منابع حاصل از بازگشت تسهیلات خرید (که معمولاً حداقل 10 سال است) را کوتاه می­کند و توان تسهیلات‌­دهی بانک را افزایش می­‌دهد.
خاطرنشان می‌­سازد در مرحله بعدی، انتشار حداقل 10 هزار میلیارد ریال اوراق رهنی در دستور کار بانک مسکن قرار دارد که با همکاری شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و پس از سیر مراحل قانونی انتشار اوراق از جمله اخذ نظر سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک مسکن، اخذ مجوز بانک مرکزی ج.ا.ا. و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار انجام خواهد پذیرفت.
شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن از شرکت‌های تابعه گروه مالی بانک مسکن می‌باشد که در حوزه‌های تأمین مالی،‌ خدمات مشاوره، مدیریت دارایی و سرمایه­­گذاری به ارائه خدمات می پردازد.
 

باشگاه مخاطبان