printlogo


بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن خواف – هرات با همت شرکت بالاست و حضور رؤسای جمهور ایران و افغانستان
بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن خواف – هرات با همت شرکت بالاست و حضور رؤسای جمهور ایران و افغانستان
کد خبر: 239
آیین افتتاح راه‌آهن خواف - هرات با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای جمهور ایران و افغانستان در بیستم آذرماه 1399 برگزار شد و این خط ریلی به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی گروه مالی بانک مسکن، راه‌‏آهن خواف - هرات به طول 225 کیلومتر شامل چهار قطعه است که بخش واقع در ایران (قطعات 1 و 2) توسط شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راه‏‌آهن (بالاست) جمعاً به طول 78 کیلوکتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی انجام شده است. قطعات 3 و 4 این پروژه در کشور افغانستان واقع شده و انجام آن در تعهد این کشور می‌­باشد. این مسیر ریلی، شهر هرات در غرب افغانستان را به شهر خواف در خراسان رضوی و از این طریق به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند. راه‌آهن خواف - هرات تکمیل کننده اتصال ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و سپس خلیج فارس و اروپا از مسیر ایران است.
رئیس‌جمهوری ایران در آیین بهره‌‌برداری از راه‌آهن خواف - هرات با شعار «دو ملت با یک فرهنگ و تاریخ» این روز را یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان دانست. رئیس‌جمهوری افغانستان نیز گفت افتتاح این پروژه تاریخی گامی مهم در زمینه احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور است. این ریل ۲۲۵ کیلومتری که پروژه ساخت آن از سال ۱۳۸۶ در ایران و از سال ۱۳۹۵ در افغانستان آغاز شده بود؛ بنا دارد علاوه بر کمک به تجارت دوجانبه با پیوند افغانستان به شبکه ریلی بین‌المللی از طریق ایران، به مسیری ترانزیتی میان شرق آسیا و غرب آن تا اروپا تبدیل شود.
با تکمیل و بهره برداری از این خط پیش‌­بینی می­شود سالانه ۳ میلیون تن صادرات و ‌واردات کالا و یک میلیون ‌و هفتصد هزار تن ترانزیت در این مسیر انجام شود. همچنین افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور، انتقال ترافیک جاده‌ای به ریل، انتقال مواد خام معدنی از معادن خواف و سنگان به ایران به منظور فرآوری و صادرات امن از طریق خاک ایران و آب‌های جهانی از طریق بندر چابهار از دیگر مزیت‌های اقتصادی این مسیر ریلی است.
شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راه‌آهن (بالاست) از شرکت­‌های تابعه گروه مالی بانک مسکن می­‌باشد که در حوزه‌­های زیرسازی و روسازی راه‌آهن، حمل و نقل ریلی و عمرانی فعالیت می­‌کند.
لینک مطلب: http://bmfgroup.ir/News/item/239